Voor wie

Of je nu leerkracht, student, ouder, cultuurmedewerker, burgemeester, bestuurder of beleidsmaker bent: jij kunt meer kunst en cultuuronderwijs mogelijk maken. Op deze pagina ontdek je onze belangrijkste doelgroepen en de dingen die wij voor én met hen doen.

Overzicht

Kinderen tekenen op een groot doek.

Scholen

Wil jij kinderen en jongeren de kans bieden om in aanraking te komen met kunst en cultuur onder en na schooltijd, maar weet je niet waar je moet beginnen? Scholen door heel Nederland bieden al jarenlang een Rijke Schooldag vol kunst en cultuur aan via het programma School en Omgeving. In het basis-, voortgezet- en speciaal onderwijs, en van grote steden tot kleinere regio’s.

Twee vrouwen poseren lachend in klaslokaal

Lokale overheden

Lokale overheden kunnen in hun regio bijdragen aan kunst- en cultuuronderwijs in en op school! Met beleid voor cultuureducatie kan de lokale overheid de toegang tot kunstbeoefening toegankelijk en laagdrempelig houden voor alle inwoners. Verschillende regio's maakten hier met betrokken partijen al vaste afspraken over. Lees meer en laat je inspireren.

Rijke schooldag Den Haag

Cultuurpartners

Samen met cultuurpartners uit het hele land creëren we een positie om kunst- en cultuureducatie voor alle kinderen en jongeren te verbeteren. Samen zorgen we ervoor dat méér kinderen toegang krijgen tot kunst en cultuuronderwijs. Wil je als cultuurpartner iets betekenen voor kinderen? En wil je weten welke lokale netwerken er al zijn?

Vrouw heeft presentatie over noten in het paleis.

Opleidingen

Om alle kinderen en jongeren in aanraking te brengen met verschillende kunstdisciplines zijn er voldoende vakkundige mensen in en om de scholen nodig. Het is dus van belang dat (toekomstige) groepsleerkrachten en onderwijsassistenten goed uit de voeten kunnen met kunstvakken en dat we (toekomstige) kunstdocenten motiveren om in of rondom het onderwijs aan de slag te gaan. Daarom werken we samen met de pabo's, opleidingen docent dans en docent muziek, en pedagogische mbo-opleidingen.

Kinderen in de klas houden A4 omhoog met plaatjes.

Caribisch gebied

We zetten ons ook in voor gelijke toegang tot kunst en cultuur in het Caribisch deel van het Koninkrijk: Curaçao, Aruba en Sint Maarten, en de bijzondere gemeentes Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. We doen dat dit op dit moment via 3 initiatieven: een professionele leergemeenschap, een educatieproject en door bij te dragen aan bewustwording en lokale partnerschappen. Door kennis en vaardigheden uit te wisselen, willen we méér gelijke toegang tot muziek- en cultuuronderwijs mogelijk maken. Verbind met ons en stel je vragen!