Verschillende internationale onderzoeken laten zien dat kunstonderwijs één van de belangrijkste factoren is in het creëren van gelijke kansen. Zowel kinderen en tieners uit gezinnen met lage sociaaleconomische status, als jongeren die minder makkelijk leren door bijvoorbeeld dyslexie, profiteren het meest van kunstonderwijs op school, ontdekt wetenschapsjournalist Mark Mieras. Méér Muziek in de klas vroeg hem om het onderzoek op een rijtje te zetten.
Hoopvol onderwijs
Hoe kunst gelijke kansen schept
De literatuurstudie Hoopvol onderwijs, hoe kunst gelijke kansen schept, is een langgewenste Nederlandse studie waarin wereldwijd recente wetenschappelijke resultaten over de impact van kunst- en cultuuronderwijs op de ontwikkeling van het kind worden samengebracht. Eén van de belangrijkste internationaal gedeelde conclusies is dat kansengelijkheid toeneemt door kunstonderwijs op school. Culturele activiteiten tijdens een schooldag zijn veel meer dan een prettige onderbreking van het leren, ze zijn cruciaal voor leerlingen om sleutelvaardigheden te ontwikkelen voor later.