Op 14 november 2021 vond de online opening van het coachingsproject Artez en Pabo’s (NHL Stenden, Windesheim, VIAA) plaats. In dit coachingsproject gaan pabostudenten met behulp van een conservatoriumstudent aan de slag om het muziekonderwijs te verbeteren.
Het idee van het coachingsproject is dat een conservatoriumstudent wordt gekoppeld aan enkele pabostudenten. De pabostudenten hebben allen voor het project een leervraag opgesteld. Samen met de conservatoriumstudent gaan zij met deze leervraag aan de slag. De conservatoriumstudent zal gedurende het hele proces een coachende rol aannemen. Dit als voorbereiding voor de beroepspraktijk waar de coachende rol erg van belang zal zijn.
Praktische uitvoering
Tijdens het project volgen de studenten een cyclus. De pabostudent zorgt voor een lesvoorbereiding en stuurt deze op naar de conservatoriumstudent. De conservatoriumstudent zal hier feedback op geven. De pabostudent zal deze les tijdens de stage uitvoeren en filmen. De student zal tevens aangeven op welke specifieke momenten coaching benodigd is. De conservatoriumstudent zal vervolgens aan de hand van het filmpje feedback op m.b.t. hulpvraag teruggeven. De pabo- en conservatoriumstudent zullen in een intervisiemoment deze feedback bespreken. Tevens mag de pabostudent de conservatoriumstudent voorzien van feedback op het coachen.
Twee tips
Tijdens de online bijeenkomst hebben de pabostudenten en conservatoriumstudenten voor het eerst kennis met elkaar gemaakt en besproken hoe de komende tijd eruit gaat zien. Ook deelde student Florian van de Belt tips op basis van zijn ervaringen tijdens dit project het afgelopen jaar:
“Ik heb twee tips! Let op de tijd en houdt het overzicht. Houd samen het overzicht gedurende het project, en kom afspraken na. Hoe meer tijd je in dit project stopt, hoe meer je leert.”
Het project is opgezet na de ondertekening van het MuziekOpleidersAkkoord en wordt gesubsidieerd door de professionalisering muziekonderwijs op de pabo’s. Met als doel: blijvend goed muziekonderwijs op de pabo’s creëren.