Denk je aan kleuters en muziek, dan stel je je misschien wel kabaal en onsamenhangende klanken voor. Maar juist door muzikaal te experimenteren, ontdekken kleuters van alles over ritme, toonhoogte en hoe ze samen muziek kunnen maken. Hoe herken je dit ‘kabaal’ als muzikale ontwikkeling? En wat kan jij als leerkracht doen om hun muzikale spel te stimuleren? Christiane Nieuwmeijer (Lector Muziek in Onderwijs Hogeschool Leiden) laat het je zien in de praktische video 'Muzikaal ‘Kabaal’?!'
De inspiratieplaat
Heb je de video gezien en wil je zelf graag aan de slag met muzikaal spel? Bekijk dan de bijbehorende inspiratieplaat. Hierin vind je tips om zelf een muziekhoek in te richten en muzikaal spel te herkennen en te stimuleren.
Train de Trainer Muzikaal Spel
Ben jij docent met een muziek-pedagogische achtergrond en wil je zelf trainer muzikaal spel worden? In september start een nieuwe cursus! Tijdens de cursus Train de Trainer Muzikaal Spel ga je zelf in een kleutergroep aan de slag met muzikaal spel, zodat je uiteindelijk zelf leerkrachten van groep 1 en 2 kunt trainen in deze vaardigheid.
Achtergrondinformatie
Christiane Nieuwmeijer is expert op het gebied van muziekonderwijs aan het jonge kind. Ze is lector Muziek in Onderwijs aan de Hogeschool Leiden en promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het muzikale spel van kleuters en hoe groepsleerkrachten dit spel kunnen aanbieden en begeleiden. Eerder onderzoek laat zien dat kleuters zich enorm kunnen ontwikkelen door middel van ‘muzikaal spel’. Door naar muziek te luisteren, zelf muziek te maken en ze te laten bewegen, leren kinderen veel over muziek én hoe ze samen kunnen spelen. Om ze te laten leren van hun muzikale spel, is het belangrijk dat ze hierin wel gemotiveerd en gestimuleerd worden. Maar hoe doe je dat precies?
Christiane ontwikkelde naar aanleiding van haar onderzoek een training over het begeleiden van muzikaal spel. Hoe richt je bijvoorbeeld een muziekhoek in? Hoe geef je vervolgens impulsen aan het muzikaal spel? En wat bied je aan om hun ontwikkeling te stimuleren? In samenwerking met Méér Muziek in de Klas vertaalde ze een deel van haar training naar een video met praktische tips en neemt ze de leerkracht bij de hand.
Tien tips voor muziek met kleuters
Niet alleen in een muziekhoek, maar ook in het klaslokaal kun je muziek stimuleren. Als je met kleuters aan de slag gaat met muziek zijn er een aantal belangrijke dingen om te onthouden. Hiervoor hebben we i.s.m. Frans Haverkort van Eigen-wijs Digitaal en Jeroen Schipper tien tips voor muziek met kleuters opgesteld.