Zijn er ook wel eens kinderen die echt niets met muziek hebben?
Ongetwijfeld, maar toch weet ik ze dan uiteindelijk te raken. Bijvoorbeeld dat kind dat alleen maar geïnteresseerd was in gamen. Maar er is geen game zonder muziek, ze gebruiken daarvoor heel vaak klassieke muziek. Dat was echt een eye-opener voor hem.
Met welk lied begin je de les morgen?
‘Kom eens in de kring’; dat is een goede opener. Dan begint de dag lekker gestructureerd. Iedereen wordt zingend uitgenodigd om erbij te komen. Vooral het vrolijke tussenstukje ‘doeb- doeb-doebie-doebie’ is favoriet en brengt de stemming er al snel in. Deze manier van zingend beleven en belevend zingen werkt ontspannend en gaat in mijn klas de hele dag door.
Heb je een wens voor de toekomst van muziekonderwijs?
Het zou fantastisch zijn als vakdocenten en groepsleerkrachten nog meer samen gingen werken en elkaars expertise zouden benutten. De groepsleerkracht heeft alle kennis over het kind en de vakdocent kent alle muzikale facetten. Die combinatie is magisch voor kinderen.