Zeven nieuwe kerndoelen SLO voor kunst en cultuur
Op 22 november presenteerde Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) de nieuwe conceptkerndoelen voor het leergebied kunst en cultuur voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. De nieuwe kerndoelen zijn nog meer gericht op het borgen van de ontwikkeling van creativiteit, betekenisgeving, visuele geletterdheid, digitale technologie, diversiteit, kansengelijkheid en samenhang tussen vakken.
Stichting Méér Muziek in de Klas, die deel uitmaakte van de advieskring bij de ontwikkeling van de kerndoelen, is heel blij met het resultaat dat door SLO met onderwijs– en cultuurpartners is neergezet!
Vakintegratie
Samenhang tussen verschillende schoolvakken, te bereiken met vakintegratie, wordt komende jaren een speerpunt. Dit betekent dat kennis en vaardigheden van Nederlands, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid, meer betekenis krijgen bij vakken als mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en vreemde talen. En natuurlijk ook andersom! Kunstvakken kunnen ook een leidende rol hebben in het curriculum, van waaruit je de brug slaat naar andere vakken.
Samenhang en vakintegratie is voor Meer Muziek in de Klas een belangrijk thema. In de Kennisclips vakintegratie, die verleden jaar zijn ontwikkeld, worden de verschillende vormen van vakintegratie vanuit muziekonderwijs verkend. In zes korte video’s wordt uitgelegd hoe verschillende vakken elkaar kunnen aanvullen en versterken. Bekijk de Kennisclips Vakintegratie >
Het komende jaar zullen we deze kennisclips gaan uitbreiden voor andere vakken. Houd hiervoor onze website in de gaten!