Terugblik op de Dag van het MuziekopleidersAkkoord
Op 9 oktober 2024 vierden we op Hogeschool de Kempel in Helmond de Dag van het MuziekopleidersAkkoord. Dat akkoord werd vijf jaar geleden gesloten tussen pabo’s en conservatoria, met als doel om bij te dragen aan méér en beter muziekonderwijs. Een reden voor feest dus.
‘Op mijn stageschool geef ik elke dinsdag muziekles’, vertelt Berfin, derdejaars pabostudent. ‘Je merkt meteen hoe kinderen daarvan uit hun schulp kruipen. Ik vind het heel belangrijk om aan zoiets vast te houden.’ Daarom bezoekt Berfin de Dag van het MuziekopleidersAkkoord bij Hogeschool de Kempel in Helmond. Samen met zo’n 200 andere pabostudenten en studenten Docent Muziek van de conservatoria uit het hele land. Om kennis te maken met elkaar, en nieuwe tips en tricks te krijgen.
Het is inmiddels vijf jaar geleden dat het MuziekOpleidersAkkoord werd ondertekend. Een mooie reden om eens te kijken naar wat er inmiddels allemaal is bereikt! Dat is behoorlijk wat.
Het afgelopen jaar hebben opleidingsdocenten een schooltraining voor vakintegratie ontwikkeld. Art Camp mbo maakt toekomstige onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers vertrouwd met cultuuronderwijs. Er is een professionele leergemeenschap opgezet samen met de lerarenopleidingen in het Caribische deel van ons land. En er is een train-de-trainer cursus muziektechnologie ontwikkeld.
Componeren kun je leren
Maar de dag draait niet alleen om terugkijken. Het gaat vooral om het opdoen van nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden. Tijdens de twee workshoprondes leren studenten, opleidingsdocenten en partners uit het muziekonderwijs over de meest uiteenlopende onderwerpen. Van burgerschap tot boomwhackers. Van dansen tot zelf een schoolband oprichten. Van improviseren tot componeren.
De workshop Componeren kun je Leren wordt gegeven door een bijzondere docent: Anne-Maartje Lemereis, Componist des Vaderlands. Zij vindt het heel belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd al leren dat muziek componeren iets is wat ze ook zelf kunnen. Daarvoor moeten leerkrachten de know-how in huis hebben. ‘Ik merkte dat er heel veel behoefte is om hiermee iets te gaan doen,’ zegt Anne-Maartje. ‘Ik heb twee praktische werkmethodes overgedragen die studenten morgen in de klas kunnen toepassen.’
Mila, pabostudent aan de Hogeschool Leiden, vertelt: ‘We hebben onder andere gekeken naar hoe je een basisschoolklas kunt laten componeren met spelletjes en grafische notaties. We hebben besproken hoe je composities kunt maken met behulp van toeval met bijvoorbeeld een dobbelsteen Daar ga ik op mijn stage zeker eens gebruik van maken.’
Burgerschap en Muziekonderwijs
Lenne van de Fontys Hogeschool Eindhoven was benieuwd hoe ze muziek en maatschappij met elkaar kan verbinden. Daarom volgde zij de workshop Burgerschap en Muziekonderwijs. ‘We hebben meegekregen dat een muziekklas een soort minisamenleving is. Hierdoor kun kerndoelen van beide vakken laten terugkomen in een les.’
Haar klasgenoot Sanne vult hierop aan: ‘Muziek komt ook heel vaak in het nieuws. We hebben veel gepraat over wat voor betekenis dat kan hebben, en hoe je daarmee de koppeling kan maken naar maatschappelijke issues. Dat is heel nuttig. Ik zou het heel leuk vinden als dit soort onderwerpen vaker zouden terugkomen op mijn opleiding.’
Gemengde workshops
De middag wordt afgerond in de aula met een zinderend optreden van de Tribute to TOTO Band. De hele zaal gaat los op Africa. Daarna wordt er nog na-geborreld en gereflecteerd. Een van de mooiste dingen aan de dag voor Berfin was dat ze tijdens workshops niet alleen tussen mede-pabostudenten zat, maar ook naast conservatoriumstudenten en professionals.
‘Hierdoor werden er hele interessante dingen gevraagd, die ik niet zo snel had verwacht. Daar werd dan ook heel diep op in gegaan. Je krijgt zo echt andere perspectieven en inzichten. Ik vind het heel mooi om hier te zijn. De sfeer die er hangt! De mensen die er zijn! Volgende keer kom ik zeker weer.’