Nieuws 07 apr 2025

Talenten ontplooien in het gespecialiseerd onderwijs

Simon is 15 en heeft autisme. Zijn hoofd is soms een wirwar aan ideeën. In zijn boek Help! Ik ontplof! beschrijft hij hoe hij de wereld ervaart. Hoe hij het beste leert, tot rust komt bij overprikkeling en hoe hij zijn toekomst voor zich ziet. ‘Ik heb dit boek geschreven om mensen een beter beeld te geven van mijn autisme’, vertelt Simon trots. Misschien herkennen meer leerlingen zoals hij zich erin en voelen ze zich daardoor gesterkt.

Help! Ik ontplof! kwam tot stand binnen het Passieproject: een samenwerking tussen Simons school, het Futura College, en het KUVO, een stichting die zich inzet voor kunstzinnige vorming. Leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs worden hier begeleid bij het ontdekken en ontwikkelen van hun passies.

Toen ze zagen hoe mooi Simon kan schrijven over zijn leven, brachten ze hem in contact met schrijver Tosca Menten, om hem te begeleiden. Eerst zouden ze maar één sessie samenwerken, maar ze kregen er zoveel plezier in dat ze besloten het uit te werken tot een heus boek.

Klei en theater

Het Futura College in Woerden is een school voor praktijkonderwijs voor leerlingen die moeite hebben met de traditionele manier van leren. Ze krijgen veel praktijkgericht onderwijs in bijvoorbeeld horeca, techniek of zorg. Maar de school ziet dat er nog veel meer in de leerlingen zit. Daarom zorgen ze ervoor dat de leerlingen een brede vorming krijgen, hun horizon verbreden en zo hun eigen talenten en interesses ontplooien. Directeur Hassan El Hacchouchi legt uit. ‘Via kunst en cultuur kun je een hoop bereiken bij deze jongeren.’

Zowel tijdens school als daarbuiten komen de leerlingen in contact met zo veel mogelijk verschillende kunstvormen. Bij beeldende vorming werken ze bijvoorbeeld steeds zes weken aan een project, zoals kaarsen maken, papier-marché of schilderen. Klei vinden ze het leukst om mee te werken. Ze bezoeken tentoonstellingen, de muziekschool of de bibliotheek. Ook gaan ze naar theatervoorstellingen over relevante onderwerpen als sociale media, geld en groepsdruk, gevolgd door een nagesprek.

Drempel verlagen

‘Deze leerlingen hebben de juiste persoon nodig. Die hen begrijpt, maar die ook niet te zacht is’, meent Hassan. Dan bereik je de meest ongelooflijke resultaten. Mark van Leeuwen, cultuurcoördinator bij het Futura College vertelt over Matteo*. Die heeft een goed gevoel voor ritme en ook nog eens een groot uithoudingsvermogen. Zet hem achter een paar grote trommels en hij kan dat urenlang volhouden. ‘Ik dacht: daar zit een supergoeie drummer in’, zegt Mark. ‘Toen ik vroeg of hij daarmee wat wilde gaan doen, twijfelde hij heel erg of hij dat wel kon. Ik zie het als mijn taak om Matteo nieuwe ervaringen te geven en de drempel te verlagen.’

Simon heeft zijn talent al ontdekt. Na zijn boekpresentatie en een televisie-interview met de plaatselijke omroep heeft hij de smaak te pakken.  ‘Als ik schrijf, dan kan ik heel geconcentreerd bezig zijn en ik word er heel vrolijk van. Ik wil meer boeken schrijven.’

*Naam is gefingeerd in verband met privacy.