'2x Prof = héél tof!'
Afgelopen vrijdag vond in Zwolle het symposium ‘Samen Meer Muziek’ plaats. Naast een rondetafelgesprek organiseerden de pabo’s van KPZ, Windesheim, Viaa en NHL Stenden Hogeschool, en het ArtEZ conservatorium Zwolle maar liefst 14 verschillende workshops voor pabo- en conservatoriumstudenten.
De dag begon met uiteenlopende opvattingen van de deelnemers. Van ‘muziekles wordt verzorgd door vakleerkrachten’ tot ‘iedere groepsleerkracht moet zelf in staat zijn om muziekles te geven’, waar het centrale thema van de dag goed bij aansloot: ‘hoe kunnen vakleerkrachten en andere musici op zo’n manier samenwerken met groepsleerkrachten dat basisschoolkinderen hiervan profiteren in de muzieklessen?’ Met de subtitel ‘2x Prof = héél tof!’.
Het rondetafelgesprek: successen en knelpunten
Tijdens het rondetafelgesprek met schooldirecteuren, coördinatoren en andere betrokkenen werd er gesproken over de successen van de afgelopen vier jaar: een (online) intervisietraject waarin conservatoriumstudenten de pabostudenten hielpen bij het ontwikkelen van en reflecteren op hun muzieklessen, instrumentale lessen voor pabostudenten, stages, kooractiviteiten en een meerstemmig lied, gemaakt door ArtEZ-studenten voor de pabokoren. Maar ook over aandachtspunten zoals de afronding van subsidies. Musicus Erik Vloeimans benadrukte de taak van de pabo’s om studenten tijd en ruimte te geven om vaardigheden te ontwikkelen. Hiervoor is het belangrijk dat muziek leeft in het werkveld.
De uitkomst was: ze gaan zo door! Directeuren van de vijf instituten zijn blij met de samenwerking en kijken positief naar de toekomst. De plannen bestaan uit een nieuwe lesplaats voor de post-hbo vakspecialist muziek, een gezamenlijke minor muziek, een nog intensievere samenwerking binnen de bestaande curricula en een volgend gezamenlijk symposium.
Welke provincies en regio’s volgen voor de verankering van muziekonderwijs binnen de opleidingen?