Nieuws 12 nov 2024

Onderzoek Mark Mieras: koken maakt kinderen gelukkiger

Méér Muziek in de Klas gaat zich de komende tijd richten op het promoten en faciliteren van kooklessen, tijdens en na schooltijd. Koken met kinderen is niet alleen leuk. Het geeft ze ook zelfvertrouwen, stimuleert hun zelfsturing en maakt ze cultureel bewust. Kookprojecten op school stimuleren het koken thuis, vooral bij gezinnen met een lage sociaaleconomische status. Wetenschapsjournalist Mark Mieras zet de voordelen op een rijtje in een literatuurstudie.

Kinderen krijgen minder en minder de kans om positieve ervaringen op te doen met koken. Ouders koken steeds korter en haastiger, met geprepareerde ingrediënten, of zetten een kant-en-klaarmaaltijd op tafel. Gemak en tijd besparen krijgen voorrang. Nederland gaat daarin voorop. De trend raakt kinderen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status het meest. Kookprojecten op school hebben een positief
effect. Ze stimuleren leerlingen en hun ouders om thuis vaker samen te koken.

Onderzoek laat zien dat het ritueel van samen kneden, snijden, roeren en eten bijdraagt aan welzijn, sociale binding en cultureel zelfbewustzijn. Aandachtig koken helpt bovendien tegen zwaarmoedigheid. Deze studie zet het op een rijtje: wat levert het op om samen met kinderen en tieners te koken?

Verder lezen

Lees de hele literatuurstudie via de download hieronder.

Online inspiratiesessie Méér Koken

Donderdag 30 januari 2025 organiseert Méér Muziek in de Klas een online sessie waar kartrekkers, leerkrachten, schoolleiders en andere geïnteresseerden meer kunnen opsteken over kooklessen tijdens en na schooltijd. Lees meer >