Nieuws 05 dec 2024

Nieuwe kennis en ideeën tijdens inspiratiesessie kunst en cultuur in het gespecialiseerd onderwijs

‘De kleinste beweging maakt het grootste verschil,’ vertelt Redo. Hij kan het weten. Redo werd geboren met meerdere zware fysieke beperkingen. Dit weerhield hem er niet van om zijn droom om breakdancer te worden na te jagen. Met succes! Nu probeert hij andere kinderen met een beperking de kans te bieden hun passie te ontdekken en ontplooien.

Vandaag is Redo de openingsspreker op de inspiratiesessie gespecialiseerd onderwijs van Méér Muziek in de Klas. Meeslepend vertelt hij over zijn jeugd. Hoe hij vaak op straat werd nagekeken en wat dat met hem deed. Maar ook hoe hij zelfvertrouwen kreeg doordat leerkrachten hem behandelden als gelijkwaardig en doordat zijn vader hem toch leerde fietsen. Zelfs betekende dat hij af en toe viel ‘Vallen staat niet gelijk aan falen. Dat is nodig om van punt A naar punt B te komen.’ De hele zaal hangt aan zijn lippen.

Redo sluit af met een optreden met zeven leerlingen van De Blink, een school voor voortgezet speciaal onderwijs uit Veenendaal. Zij hebben de afgelopen weken dansles gekregen van Redo’s collega’s. Samen laten ze een paar van hun beste moves zien. Het plezier en trots straalt ervan af. Er is geen betere opening denkbaar voor een middag waarop leerkrachten, kunstvakdocenten en andere professionals op zoek gaan naar nieuwe ideeën, informatie en inspiratie voor kunstonderwijs in het gespecialiseerd onderwijs.

'Je moet de samenwerking met kunstenaars en cultuurpartners opzoeken.'

Zoek de samenwerking op

Een ander hoogtepunt van het programma is de presentatie van ‘Kleuren buiten de lijntjes: cultuureducatie in het gespecialiseerd onderwijs’, een onderzoek van De Onderwijsspecialisten en Cultuur Oost. Hierin wordt onderzocht hoe cultuureducatie bijdraagt aan de brede ontwikkeling van kinderen en jongeren in het gespecialiseerd onderwijs. Een van de conclusies: ‘Juist leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs, die vaak behoefte hebben aan regelmaat, leren veel van het loslaten van bekende structuren tijdens kunst- en cultuurlessen.’

Ook gaat het onderzoek in op praktische kant van de zaak. Hoe kunnen so- en vso-scholen (voorgezet) speciaal onderwijs) goed cultuuronderwijs mogelijk maken? Nico Teunissen van De Onderwijsspecialisten benadrukt het belang van samenwerking. ‘Iedere onderwijsinstelling wil heel graag het wiel zelf uitvinden. Ze denken, mijn leerlingen zijn net iets anders. Dat is onzin. Je moet de samenwerking met kunstenaars en cultuurpartners opzoeken.’

Bianca Vleugel, directeur  vmbo van Onderwijscentrum Leijpark, licht dit toe met een voorbeeld. ‘We hebben ons verenigd. We werken binnen wijk Zuid samen met de 3 vo scholen en de 3 PO scholen, waarvan er dus één so en één vso bij zit . Er is één School en omgeving-projectleider, die over alle scholen heen in kaart brengt wat voor talent en kennis er nodig is voor onder andere cultuuronderwijs. Dat doen we ook met bijvoorbeeld koken en sport.  We maken voor deze activiteiten zoveel mogelijk van de professionals op dit gebeid. Waar we kunnen organiseren we het zelf.’

Een creatief proces te weeg brengen

De tweede helft van de middag bestaat uit twee workshoprondes. Hier doen de deelnemers inspiratie op voor in hun lespraktijk. Ze maken samen muziek of leren hoe ze een stopmotion film kunnen maken met hun mobiel, twee wasknijpers, wat klei en papier. Dit is perfect voor de Sandra en Neelke. Zij zijn beiden kunstenaar in de klas en volgen op dit moment een cursus voor het gespecialiseerd onderwijs. Zij zijn hier vandaag voor nieuwe kennis en ideeën.

Redo’s verhaal over vallen en opstaan, de oproep van De Onderwijsspecialisten en Cultuur Oost om buiten de lijntjes te blijven kleuren spreekt hen erg aan. Sandra: ‘Soms ben ik heel erg geneigd te kijken naar hoe je in het gespecialiseerd onderwijs goed kan aansluiten. Je moet ook oppassen dat je niet te goed aansluit maar ook blijft kijken naar wat je komt brengen. Je wilt een creatief proces te weeg brengen. Je moet niet té voorzichtig zijn.’ Neelke vult hierop aan: ‘Het mag dus ook wel eens misgaan. Dat hoort allemaal bij het creatieve proces. Het is fantastisch om te zien hoe leerlingen dat dan weer oppakken.’