Viering van de Dag van het MuziekopleidersAkkoord
Met het MuziekopleidersAkkoord werken we samen met alle pabo’s en conservatoria, het onderwijs en de partners die het akkoord ondersteunen toe naar structureel muziekonderwijs voor alle kinderen op de basisschool in Nederland en het Caribische deel.
Op woensdagmiddag 5 oktober 2022 werd het tweejarig bestaan van het Akkoord gevierd in Amare, huis van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. We keken terug op wat pabo’s en conservatoria het afgelopen jaar gezamenlijk hebben bereikt en hoe opleidingen opgedane kennis kunnen benutten. En vooruit: welke uitdagingen zijn er? Welke thema’s verdienen de komende jaren extra aandacht?
Foto’s: Set Vexy
Verder met de sessies
Het programma was afgestemd op verschillende doelgroepen en bestond uit gezamenlijke onderdelen, break-outs en muzikale optredens. Thema’s die aan bod kwamen waren (onderlinge) samenwerking en borging, muziektechnologie en digitale didactiek, diversiteit en inclusie in muziekonderwijs, muziek en taal, én muziek uit het Caribische deel van Nederland. Ook waren er verschillende momenten om te netwerken met professionals en studenten van pabo’s en conservatoria, primair onderwijs en andere betrokkenen.
Wil je graag verder met een, of meerdere programmaonderdelen? Of heb je bepaalde onderdelen gemist, maar wil je er toch mee aan de slag? Scrol verder naar de blokken hieronder.
Studenten mash-up
In de mash-up ontmoetten studenten van verschillende pabo’s en conservatoria elkaar. Aan de hand van een ludiek bordspel met vragen en stellingen gingen ze in gesprek en leerden ze elkaar beter kennen, met het doel om samen te ontdekken wat je later in het werkveld van elkaar kunt verwachten en hoe je elkaar kunt versterken in het geven van muziekonderwijs.
Wil je het spel ook met jouw pabo of conservatorium spelen? Vraag het spel aan door te mailen naar info@meermuziekindeklas.nl.
Inspiratiesessie samenwerking & borging
Hoe zorg je er gezamenlijk voor dat de vooruitgang die tot nu toe is geboekt in het MuziekopleidersAkkoord verder ontwikkelt en kan worden bestendigd? Met de 5 simpele principles of effectuation, die veranderkundige Joyce van der Niet in deze sessie behandelde, kun je met kleine simpele stappen aan de slag. Om de samenwerking binnen je instituut en tussen instituten te versterken en te borgen.
> Klik hier en ga aan de slag met de principes uit de inspiratiesessie
Meer weten over the principles of effectuation? Bekijk de onderstaande YouTube-video’s.
> Bekijk ‘A brief guide to Effectuation’
> Bekijk ‘Effectuation Research’
> Bekijk ‘TEDxMidAtlantic 2010 – Saras Sarasvathy
Workshop digitale didactiek in je opleiding
Bert van Uffelen (muziekdocent Hogeschool van Rotterdam) liet zien hoe je technologie verantwoord inzet in je (muziek)les. Dit vraagt om een goed doordachte didactische benadering, want met alleen een app aanzetten ben je er nog lang niet. In Berts presentatie staan verschillende fases om tot een ontwerp te komen voor online en blended leren binnen je muziekles aan de hand van de ‘Carpe diem ontwerpmethodiek’ (Gilly Salmon). Volgens sommige experts de ‘koninklijke route’.
Wil je meer weten, of met Bert verder praten over de workshop? Scan dan de QR-code op de laatste slide van de presentatie en laat je gegevens achter. OF neem direct contact op met Bert (contactgegevens ook te vinden op de laatste slide).
Ga zelf aan de slag met muziektechnologieWerksessie Inclusief in opleiding en muziekonderwijs
Naar aanleiding van het nieuwe artikel in het MuziekopleidersAkkoord over diversiteit, inclusie en kansengelijkheid gaven Gert-Jan Veerman (lector samen divers Christelijke Hogeschool Ede) en Herman Weelink (muziekdocent Hogeschool Windesheim) deze werksessie. Delegaties van de aanwezige opleidingen konden aan de slag met de vrij toegankelijke digitale werkomgeving ‘Inclusieve Cultuur‘ die opleidingen ondersteunt in het werken aan een inclusieve cultuur.
Ga zelf ook aan de slag met de werkomgeving. Doe de scan met jouw organisatie en gebruik de kennisbank om een volgende stap te zetten.
> Bekijk de werkomgeving Inclusieve Cultuur in Opleidingen (voor pabo’s en conservatoria)
> Bekijk de werkomgeving Inclusieve Cultuur in Scholen (voor het primair onderwijs)
Werksessie Lesbrieven Muzikale Verhalen
Vanuit het MuziekopleidersAkkoord hebben schrijvers Janneke Schotveld, Sharid Alles en Pim Lammers en componisten Jeroen Sleyfer en Izaline Calister een reeks ‘Muzikale Verhalen‘ gecreëerd: korte luisterverhalen voor de onder-, midden- én bovenbouw van het basisonderwijs. Dit gebeurde in samenwerking met Schooltv.
In een speciale werksessie op 5 oktober ontwikkelden studenten een aantal van de begeleidende lesbrieven. Deze lesbrieven worden op de websites van Schooltv en Méér Muziek in de Klas gepubliceerd en worden dus echt gebruikt in klassen door het hele land! De lesbrieven die door studenten gemaakt zijn worden gepubliceerd op 23 november samen met de laatste drie verhalen. Beluister de eerste drie verhalen hieronder.
Conservatorium- en pabodag op het HKU Utrechts Conservatorium
Waar studenten van de Docent Muziek-opleiding van het HKU Utrechts Conservatorium kennis uitwisselen met de pabostudenten van de verschillende Utrechtse hogescholen. De dag stond in het teken van vakoverstijgend werken met het Kinderboekenweekthema: Gi-ga-groen. Studentenredactielid Iris neemt je mee voor een kijkje in het programma.
Samenwerking tussen Fontys Academie voor Muziekeducatie en alle pabo's in Noord-Brabant
Fontys Academie voor Muziekeducatie (AME) vervulde in Noord-Brabant op 5 oktober een sleutelrol door hun expertise te delen met pabostudenten van en op alle pabolocaties in de regio: Avans Hogeschool, De Kempel en Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Tijdens het middagprogramma oriënteerden pabostudenten en verdiepten ze zich samen met AME-studenten in hun muzikale vaardigheden en de toepassing hiervan in de lespraktijk door middel van workshops. Ook stond er meerstemmige samenzang centraal: plezier beleven aan het samen zingen en inspiratie opdoen voor de lespraktijk.
Ze sloten de dag af met een concert door de eerstejaarsstudenten van de AME, die kinderliedjes schreven voor uitvoering door kinderen in het primair onderwijs. Naast het ten gehore brengen gaven ze de liedjes ook cadeau aan alle aanwezige pabo’s. Het concert eindigde met het gezamenlijk uitvoeren van het lied dat in de middag met alle pabostudenten was ingestudeerd.
“Samen met de AME-studenten vormden zij één groot koor en deelden ze al zingend met elkaar het resultaat van deze muzikale en inspirerende verjaardag van het MuziekopleidersAkkoord.”
Workshop voor docenten, pabo- en conservatoriumstudenten door Freek Koopmans in Amare op 6 oktober
Ook het Koninklijk Conservatorium in Den Haag organiseerde in de week van 5 oktober twee gratis workshop-avonden in samenwerking met Hogeschool Inholland, de Haagse Hogeschool en CultuurSchakel.
In de workshop ‘Let’s Groove’ van Freek Koopmans gingen de deelnemers aan de hand van één nummer op energieke wijze aan de slag met zang, beats en beweging. Deelnemers waren (muziek)vakdocenten, studenten van de pabo en van het conservatorium.
Interfacultaire studiedag rondom het thema 'de stem' op 5 oktober in Sittard
De opleidingen de Nieuwste Pabo, Logopedie en Docent Muziek van het Conservatorium Maastricht sloegen op 5 oktober de handen ineen om een interfacultaire studiedag in te richten rondom het thema ‘de stem’.
“Wat studenten van alle drie de opleidingen gemeen hebben is dat zij in hun werkveld dagelijks allen intensief bezig zijn met hun eigen stem als professional en die van het kind die in volle ontwikkeling is.”
Pabo- en conservatoriumstudenten ontmoetten elkaar in het Toon Hermans Theater in Sittard tijdens verschillende workshops en presentaties. Het doel van de dag was samen op een inspirerende en activerende wijze bevlogen en bewuster omgaan met hun eigen stem en die van de leerlingen waarmee ze werken.