Méér Muziek in de Klas stimuleert initiatieven in het Caribisch Gebied
‘Vorig jaar hadden veel van deze kinderen nog nooit een instrument vastgehouden. Nu oefenen ze bevlogen hun zelfgekozen nummer voor hun optreden op Saba Day’, vertelt de muziekdocent van de basis- en middelbare school op het eiland Saba trots. Tot voor kort was er helemaal geen muziekonderwijs op het Caribische eiland Saba, wegens een gebrek aan geschoolde muziekdocenten. Door de ambitie van de schooldirecteur om muziekonderwijs hoog op de agenda te zetten, kwam hierin verandering.

Met een vacature werd de Zuid-Afrikaanse muziekdocent vanuit Nederland aangetrokken om les te komen geven op de enige school op het eiland Saba. Dankzij zijn onvermoeibare inzet kunnen de kinderen op Saba over twee jaar als eerste lichting afstuderen in het vak muziek.
Docent op afstand
Dit is slechts een voorbeeld van hoe één simpele impuls een groot verschil kan maken in het muziekonderwijs. Tijdens een werkbezoek aan het Caribische deel van het koninkrijk afgelopen december kwamen medewerkers van Méér Muziek in de Klas en LKCA tal van dit soort inspirerende initiatieven tegen.
Ook op het eiland Sint-Eustatius was er geen structureel muziekonderwijs. Daar kwam verandering in toen de Gwendolyn van Putten School (vo) een muziekdocent aantrok vanuit Trinidad. Na drie maanden oefenen in de naschoolse tijd konden de kinderen van het leerorkest een schoolconcert geven waar het hele eiland trots op was.
Op Bonaire is gekozen voor een andere aanpak. Wegens een gebrek aan een geschoolde muziekdocent oefenen de kinderen van het leerorkest van de basisschool Aquamarin op Bonaire in de naschoolse tijd met een docent op afstand vanuit Curaçao.

Eigen identiteit en erfgoed
‘We zagen een enorme rijkdom aan kunst en cultuur. Maar ook hoe het vaak ontbreekt aan een afgestemd aanbod of een netwerk dat elkaar aanvult en stimuleert’, vertelt Kim Garcia Caceres-Meertins, regiocoördinator voor het Caribisch Gebied. Zij reisde in november af naar de eilanden. ‘Bonaire, Sint-Eustatius en Saba hebben elk hun eigen identiteit en erfgoed. Aan ons is de taak om de komende tijd mooie initiatieven van het Caribische deel van ons koninkrijk uit te lichten en een netwerk te faciliteren.’
Impuls voor nieuwe muziekdocenten in het Caribisch Gebied
Om het netwerk van Caribische muziekdocenten te verstevigen, wordt er op 13 maart a.s. een voorlichting voor de vakspecialisatie muziek georganiseerd, aangeboden door de pabo van de Thomas More Academie. Deze opleiding is bedoeld voor leerkrachten in het primair onderwijs die hun kennis en vaardigheden in muziek willen verdiepen en zich willen specialiseren als vakspecialist muziek.
Door de samenwerking met Méér Muziek in de Klas staat deze opleiding nu óók open voor leerkrachten uit het Caribisch Gebied! Caribische studenten kunnen digitaal aansluiten bij deze post-hbo-opleiding. In samenwerking met Méér Muziek in de Klas wordt gekeken hoe deze studenten in aanmerking kunnen komen voor een tegemoetkoming in de kosten. De voorlichting is online van 20.00-21.00 uur Nederlandse tijd.
Meld je aanBezoek onze Cariben-pagina
Sinds kort hebben wij een speciale Cariben-pagina op onze website, waar al onze Caribische initiatieven op staan. Ook is er een speciale Facebookgroep ‘Méér Muziek in de Klas Cariben’ waarin we ons Caribische netwerk een platform bieden.
