Nieuws 13 dec 2024

Kirsten Smeenk over vijf jaar Méér Muziek in de Klas Helmond

‘Wij willen dat muziekles iets vast wordt voor kinderen’, zegt Kirsten Smeenk. Ze ziet dat de motivatie hiervoor er is bij alle betrokkenen. ‘De kinderen, die willen altijd wel. De leerkrachten en schoolleidingen ook. Maar soms is het voor hen wel even lastig om dit te organiseren. Waar vind je de juiste mensen? Hoe regel je dat allemaal binnen een toch al druk schema? Zo gebeurt het vaak dat muziek toch weer snel afvalt.’

Kirsten Smeenk is projectleider van Méér Muziek in de Klas Helmond, een van de lokale netwerken in het land die zich sterk maken voor structureel muziekonderwijs in die regio. Het onderwijs, culturele partijen, opleidingen en het bedrijfsleven werken in zo’n netwerk samen. Méér Muziek in de Klas Helmond is een initiatief van CultuurContact en pabo De Kempel.

Kirstens doel is structureel goed muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Helmond. Dit jaar vierde Méér Muziek in de Klas Helmond een vijfjarig jubileum. ‘We zijn heel erg trots dat we de afgelopen vijf jaar alle scholen in de gemeente hebben bereikt’, vertelt Kirsten. ‘Muziek is  nu een permanente factor in de groepen vijf en zes.’

Dankzij steun van de Gemeente Helmond hebben Kirsten en haar collega’s dit bereikt met  verschillende laagdrempelige, bijna kosteloze projecten. ‘Hierdoor kregen we scholen die nog een beetje die drempel ervaarden, toch mee’, legt Kirsten uit.

'Het is heel bemoedigend om te zien hoe welkom die studenten zijn.'

Een groot verschil

Méér Muziek in de Klas Helmond zorgt er bijvoorbeeld voor dat studenten aan de Fontys Academie voor Muziekeducatie in Tilburg stage lopen op scholen. ‘Het is heel bemoedigend om te zien hoe welkom die studenten zijn. Soms moeten ze op pedagogisch vlak nog veel leren, maar dat er op scholen iemand rondloopt die gitaar kan spelen of met wie de leerlingen een keer per week lekker kunnen zingen, maakt al een groot verschil.’

‘Een ander mooi project is de TechniekMuziekKoffer. Daar zitten allerlei materialen in die te maken hebben met zowel muziek als techniek. Dat is dus echt ontdekkend, onderzoekend en ontwerpend leren. We krijgen hele positieve reacties daarop vanuit de scholen. Kinderen zijn er de hele dag mee bezig.’

‘Wat leuk is om erbij te vertellen, is dat we voor de TechniekMuziekKoffer veel financiële steun hebben gekregen vanuit het bedrijfsleven. We zitten hier in Helmond echt in een brainportregio met veel techniekbedrijven. Die hebben we benaderd en die waren wel te porren om techniek op deze manier door te geven aan de jongste generatie.’

Verbindend element

Méér Muziek in de Klas Helmond heeft nauwe banden met de hogescholen in de regio. Kirsten: ‘Die opleidingen hadden al contact met elkaar. Maar ik zit daar nu tussen als verbindend element. We overleggen over wat er nog beter kan. Studenten van Fontys lopen stage op pabo De Kempel en zo krijgen de studenten daar weer extra muziekles. Op deze manier zorgen we ervoor dat er echte vakspecialisten muziek worden opgeleid. Dat zijn de ambassadeurs voor meer muziek in de klas. Zij helpen om ook die scholen mee te trekken die nog iets minder structureel bezig waren met muziek.’

Samenwerkingen opzoeken met scholen, opleidingen en het bedrijfsleven is dus een belangrijke factor bij het succes van Méér Muziek in de Klas Helmond. Hoe pakt je zoiets aan?  ‘Klein beginnen’, adviseert Kirsten. ‘En dan stapje voor stapje verder uitbouwen. Als er geen goede partners te vinden zijn in jouw directe omgeving, dan moet je gaan zoeken waar die wel zijn. Dat wij samenwerken met een opleiding in Tilburg is misschien niet helemaal logisch. En toch hebben we een goede samenwerking.’

'Kinderen leren luisteren, samenwerken en samen plezier maken.'

Ambities

‘Het allerbelangrijkste in het onderwijs is dat kinderen goed in hun vel zitten. Dan gaan ze gemotiveerd de klas in’, meent Kirsten. ‘Met creatieve vakken ligt de nadruk niet alleen op wat moeilijk is of bij alleen presteren. Kinderen leggen contact met hun klasgenoten. Ze leren luisteren, samenwerken en samen plezier maken. Je zet ze daarmee in hun kracht. Dan gaan ze ook beter leren en presteren.’

Dus ook in tijden van lerarentekorten en een luide roep om in het onderwijs vooral te mikken op rekenen en taal, blijft Kirsten zich hard maken voor muziekonderwijs.  Ze heeft grote ambities met Méér Muziek in de Klas Helmond. ‘We willen uitbreiden naar de groep 4 en groep 7. Ook willen we om de tafel met de mbo-opleidingen. We willen de pedagogische medewerkers en onderwijsassistenten van de toekomst meenemen in het belang van het muziekonderwijs.’ Genoeg werk dus voor nog eens vijf jaar!