Nieuws 12 sep 2024

Impuls voor muziek in gespecialiseerd onderwijs in Limburg

Financiering van muziekonderwijs in het gespecialiseerd onderwijs in Limburg heeft op een bijzondere manier een extra impuls gekregen. Nadat Stichting Klassiek Dominique jarenlang muzikale talentvolle kinderen een podium had gegeven en op hield te bestaan had de stichting nog 9000 euro in de kas. Er werd besloten dit te doneren aan een goed (muzikaal) doel.  

Dit werd muziek in het gespecialiseerd onderwijs. Het geld is in een fonds gestort “Klassiek Dominique voor speciaal onderwijs”.  Scholen kunnen bij het fonds aanvullende financiering aanvragen om het muziekonderwijs op school naar een hoger plan te tillen.  

Actief muziek maken

De oprichting van het fonds zorgt ervoor dat nog meer kinderen uit het gespecialiseerd onderwijs in Limburg actief muziek kunnen maken. Meerdere partijen, zoals Conservatorium Maastricht, de Nieuwste Pabo van Fontys en Zuyd en het Huis voor de Kunsten Limburg, zijn inmiddels bezig met het ontwerpen van de invulling van het fonds. 

Hun uitgangspunt is dat het naadloos aansluit bij het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. In het voorjaar van 2025 zullen de contouren bekend gemaakt worden, Daarna kunnen scholen een aanvraag doen voor schooljaar 2025-2026.  

Von Reijnders

Over deze bijzondere donatie hing wel een schaduw. Pianist Von Reijnders van Klassiek Dominique en initiator van de actie, overleed verleden jaar op 2 oktober na een kort ziekbed. 

Von was een heel gedreven en inspirerend musicus die zich jarenlang heeft ingezet om jong talent te ontdekken en kansen te geven om zich te ontplooien’, vertelt Hanneke Suilen-Hendriks, adviseur cultuureducatie & muziek van Huis voor de Kunsten Limburg. ‘Dat deed ze in haar pianopraktijk en bij Stichting Klassiek Dominique door leerlingen een podium te geven.  Von was er heilig van overtuigd dat als je kinderen weet te raken met muziek dit ook zijn weerslag heeft op volwassenen. Want zoals zij zei: “Muziek maakt de wereld beter.”  Ze wordt enorm gemist.’