‘De leerlingen op het Axia College hebben behoefte aan een prikkelarme omgeving met veel structuur. Maar hun interesses zijn wel net als die van een iedere puber’, zegt Elisabeth Minnee. Elisabeth is cultuurcoördinator en docent drama op het Axia College, een school voor voortgezet speciaal onderwijs in Amersfoort met 400 leerlingen, die de mavo, havo of het vwo doorlopen.
De school vindt het belangrijk dat de leerlingen de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan kunst- en cultuuractiviteiten en naar het musea of het theater kunnen gaan. Dit is voor veel leerlingen niet iets vanzelfsprekends. Elisabeth ziet het als haar taak om een passend aanbod voor de leerlingen te vinden.
Culturele kaart verkennen
Het Axia College heeft een intensieve samenwerking met NEOS Cultuuronderwijs. ‘Met behulp van de subsidieregeling Cultuureducatie vmbo, vso, pro onderzoeken wij welk aanbod passend is bij de doelgroep. Aan de hand daarvan wordt er een plan ontwikkeld waarmee kunst en cultuur een vast onderdeel van het curriculum wordt.’
Dit werpt vruchten af. ‘Zo gaan we elk jaar met de hele school naar een voorstelling in Theater de Flint. We zitten dan met zijn allen op het balkon, een wat meer prikkelvrije omgeving.’ Hierover gaat Elisabeth van tevoren in gesprek met de betrokken partijen.
Ruimte voor gesprek
Zoë geeft vanuit NEOS muziekles op het Axia College en leert de leerlingen onder andere ritmes lezen. Dit wordt gekoppeld aan het spelen van boomwackers of ukelele. Ook mogen ze een lied kiezen en hun eigen tekst hierop schrijven. ‘Werken binnen het speciaal onderwijs voelt voor mij minder resultaatgericht’, zegt Zoë. Dat vindt ze erg prettig. ‘De leerlingen zijn enthousiast. Laatst zei een meisje van tevoren: “Ik vind het helemaal niks.” Na een paar weken vond ze het heel leuk en wilden ze niet meer stoppen.’
Muziekles op het vso is niet altijd even simpel. Zoë: ‘Ik heb in de praktijk geleerd te blijven kijken wat werkt en wat niet. Als ik het even niet weet dan vraag ik de docent die erbij zit om te helpen. De klassen zijn klein dus er is ruimte om in gesprek te gaan met elkaar. Door de aandacht die je ze kan geven blijven de leerlingen relaxed. En dat vind ik het leukste aan dit soort onderwijs.’
Inspirerende voorbeelden
Méér Muziek in de Klas ondersteunt scholen bij het samenstellen van hun cultuuronderwijs met stimuleringsacties, verbindingen leggen en inspirerende voorbeelden zichtbaar maken. Zo heeft Méér Muziek in de Klas in samenwerking met Kunst Centraal instrumentenpakketten beschikbaar gesteld voor een aantal VSO / S(B)O scholen uit de provincie Utrecht.
Het Axia College heeft een van deze instrumentenpakketten gewonnen. Kunst Centraal heeft daarnaast de gastles muziek verzorgd waarna de docenten de instrumenten zelf kunnen inzetten tijdens de muziekles.
VSO en S(B)O scholen in de provincie Utrecht die meer met kunst en cultuur willen doen, kunnen contact opnemen met Kunst Centraal. Kunst Centraal kan scholen adviseren en / of doorverwijzen naar (lokale) culturele organisaties. Voor informatie neem contact op met: Alexandra.flohr@kunstcentraal.nl S(B)O of Haikedevisser@kunstcentraal.nl (VSO).