Op 9 september 2020 organiseerden we de landelijke MuziekTafeldag 2020. Op deze dag stonden regionale samenwerkingen voor muziekonderwijs centraal. De MuziekTafels deelden hun successen en bespraken de knelpunten waar ze tegenaan lopen. Aan het einde van de dag konden de deelnemers met een tas vol concrete handvatten terug naar de regio’s om het muziekonderwijs weer een stap verder te brengen. Erevoorzitter van Méér Muziek in de Klas, Koningin Máxima, was een deel van de dag aanwezig.
Wil je teruglezen wat er tijdens de MuziekTafeldag allemaal besproken is? Lees het verslag ‘Muziek op het menu – Acht lessen uit de landelijke MuziekTafeldag voor méér en duurzaam muziekonderwijs‘. Dit verslag is gemaakt door de Boekmanstichting en staat vol referenties naar goede voorbeelden. Je kunt de dag ook herbeleven via de videobeelden op ons YouTube-kanaal.
Lees het verslag van de BoekmanstichtingDe deelnemers
De doelgroep bestond uit betrokkenen uit onder andere het onderwijs, gemeenten, muziekverenigingen en culturele instellingen van de al ondertekende en toekomstige MuziekAkkoorden. Zij zijn verbonden aan hetzelfde doel: structureel muziekonderwijs voor de kinderen op de basisscholen. Er was een variatie aan MuziekTafels aanwezig: tafels van het eerste uur en tafels in wording. Sommigen waren al heel ver met de invoering/verankering van muziekonderwijs, anderen stonden nog aan het begin. Welke bijdrage iemand aan dat doel leverde, hing af van de het soort organisatie waarin die persoon werkt. Ook verschilde de samenstelling van de MuziekTafels; elke regio is immers anders en daarom bestond elk samenwerkingsverband uit organisaties die pasten bij die regio.
Koningin Máxima ging in gesprek met de betrokkenen. De deelnemers wisselden goede voorbeelden uit, gaven elkaar advies en bespraken welke stappen nog genomen moeten worden om ieder kind van muziekonderwijs te voorzien.
Het programma
Tijdens de landelijke MuziekTafeldag waren enkele deelnemers op locatie aanwezig en volgde een deel de dag online. Tijdens het programma volgden de deelnemers verschillende plenaire sessies en deelsessies. Ze konden van tevoren aangeven welke sessie hun voorkeur had.
De onderwerpen en beschrijvingen van de deelsessies lees je hieronder.
Klik hier voor het uitgebreide programmaBreak-outsessies
Om ervoor te zorgen dat er voor alle deelnemers iets te brengen én te halen viel, hebben we de regio’s om input gevraagd. Uit de vele input selecteerden we de heetste hangijzers en grootste gemene delers. Op het programma stonden onder andere de volgende onderwerpen:
- Hoe hobbels in het samenwerkingsproces op te lossen
Nu steeds meer kinderen muziekonderwijs krijgen, is het tijd om naar de lange termijn te kijken. De Impulsregeling was niet bedoeld om een tijdelijke opleving te bewerkstelligen, maar beoogde juist dat kinderen structureel muziekonderwijs krijgen van de kleutergroep tot groep 8. Hoe gaat het met die verankering? Welke plek heeft muziekonderwijs in de verschillende regio’s? Waar gaat het heel goed en waar liggen de risico’s? Is de visie op muziekonderwijs van invloed? Welke rol speelt het schoolbeleid en hoe belangrijk is vakoverstijgend onderwijs (curriculum.nu)? We deelden ervaringen, beantwoordden (elkaars) vragen en wisselden succesfactoren voor borging uit. - Langetermijnborging van muziekonderwijs
Samenwerking loopt in iedere regio op de manier die bij die regio past. Wat zijn de succesfactoren en waarom loopt het soms stroef? We zoeken de knelpunten en lossen ze op met mooie inzichten uit andere regio’s. Wat is eigenlijk goede samenwerking? Hoe breed gedragen moet een MuziekAkkoord zijn? Staat de school altijd centraal? Of kan de impuls ook vanuit de omgeving komen? Wie voert het akkoord uit? Hoe ver ga je in het ‘houden aan en aanspreken op’ de afspraken uit het akkoord? En hoe krijg en hou je iedereen in de rol die het beste past? We identificeerden de belangrijkste hobbels en zochten naar een ingang voor nog meer succes. - Koppeling tussen het binnen- en buitenschoolse aanbod
In hoeverre lukt het de regio’s om een goede koppeling tussen binnen- en buitenschoolse activiteiten te maken? Is de combinatie essentieel voor succes? Welke ruimte geeft CmK om de koppeling tussen binnen- en buitenschools (verder) te ontwikkelen? In hoeverre is buitenschools aanbod van invloed op de binnenschoolse activiteiten en welke variaties zien we? Verandert het buitenschoolse aanbod als gevolg van beter muziekonderwijs? Is de samenwerking een doel of juist een middel om tot goed muziekonderwijs te komen? We zochten naar praktische handvatten om een stap in de regio te kunnen zetten.
Vragen?
Voor vragen over deze dag kun je terecht bij Babs Schipper via bschipper@meermuziekindeklas.nl of 06 – 3834 9669. Heb je andere vragen over jouw regionale samenwerking of het opzetten hiervan? Benader de accountmanager van jouw regio.
Benader een van onze accountmanagers