DansopleidersAkkoord brengt urgentie van dans naar voren
Dit najaar was het een jaar geleden dat het DansopleidersAkkoord is getekend. Dit werd gevierd met een bezoek aan een schoolmatinee van het Nationale Ballet en een inspirerende brainstormsessie. Hier werd besproken hoe de doelstellingen van het DansopleidersAkkoord komende jaren kunnen worden vormgegeven.
Het zindert in de Amsterdamse Stopera. 1.300 basisschoolleerlingen bezoeken de schoolmatinee Don Quichot, uitgevoerd door Het Nationale Ballet. Als voorbereiding hebben ze op school een dansworkshop gevolgd. Wie denkt dat kinderen niets hebben met ballet, krijgt vanmiddag ongelijk. Tijdens de voorstelling wordt er meegeklapt op de melodieën en gelachen om de visuele, dansante grappen.
‘Je zag ze genieten’
Verspreid door de volle zaal zitten ook professionals en toekomstige professionals van scholen en uit het dans- en cultuuronderwijs: docenten, studenten, opleidingsmanagers, experts cultuureducatie… Nieuwsgierig kijken ze naar de reacties die het ballet bij kinderen losmaakt.
Lindsay, student dansdocent aan Euritmie HS Leiden, vertelt: ‘De kinderen reageerde heel enthousiast. Toen het stukje dans dat ze hadden geleerd tijdens de workshop terugkwam, gingen ze meedoen. Je zag ze enorm genieten.’ Daniël Kemp van DNCRS Academy merkt op: ‘Kinderen die je het minst ziet in gewone lessen, die vallen vaak het meest op in de dansles. Daar zie je het profijt van dansonderwijs naar boven komen.’
Daniël en alle andere stakeholders zijn hier vandaag bijeen om te vieren dat een jaar geleden het DansopleidersAkkoord werd ondertekend. Dit akkoord moet ervoor zorgen dat er meer dansdocenten hun weg weten te vinden naar de scholen. Zodat dansonderwijs toegankelijk wordt voor alle kinderen en jongeren. Catharina, student dansdocent aan het Lucia Marthas Insitituut: ‘Het is heel interessant om te zien hoe het gaat bij andere opleidingen.’
Uitbreiden als een olievlek
Als Don Quichot is uitgedanst en alle jonge bezoekers weer in de bus naar huis zitten, dalen de professionals af naar het souterrain voor een werksessie. In groepjes gaan ze in gesprek over hoe de doelen van het DansopleidersAkkoord de komende jaren kunnen worden gerealiseerd.
De deelnemers vertellen enthousiast over hun ervaringen. Catharina: ‘We doen nu een project op het speciaal onderwijs. Het is fantastisch om te zien hoe kinderen daarvan opbloeien. Dat is heel mooi om hier te delen.’ Lindsay over haar brainstormsessie: ‘Een van onze ideeën was een digitaal platform waar vraag en aanbod samenkomen. Kunstvakdocenten kunnen daar hun aanbod op zetten en scholen kunnen de mensen vinden die bij hen passen. Zo maken we het op landelijk niveau voor iedereen bereikbaar.’
Dansdocent Saskia Sap: ‘Als je in gesprek gaat met mensen uit verschillende hoeken, kom je op heel mooie ideeën. Je moet het dansen zichtbaar maken, bijvoorbeeld door lessen te filmen. Je kunt ouders en opvoeders ook enthousiast maken met kleine projecten. Zo breidt het dansonderwijs zich uit als een olievlek.’
Grote slag in grote steden
Saskia onderstreept ook het belang van een landelijk DansopleidersAkkoord. ‘Je ziet vaak dat dans op sommige plekken wel aanwezig is en op sommige plekken helemaal niet. Als we landelijke afspraken maken, kunnen we dat beter verdelen. Dat begint met kleine stapjes, zoals dansvoorstellingen bezoeken. Daarna maken ze hopelijk de sprong naar danslessen op school.’
Haar collega Daniël vult aan: ‘Er is een grote slag te slaan in de grote steden, waar er te weinig docenten actief zijn op scholen. Ik denk dat er meer dan genoeg dansprofessionals zijn die wat kunnen toevoegen. Ook moeten we scholen nog meer laten zien dat dansonderwijs echt onderwijs is en niet alleen maar leuk.’
‘We moeten niet zo bescheiden zijn als danssector’, stemt Saskia in. Het valt haar op hoe vurig al haar collega’s zijn. ‘Ik ben heel blij met deze energie om de urgentie van dansonderwijs naar voren te brengen.’
Uitvoeringsplan
Méér Muziek in de Klas gaat de ideeën die tijdens de werksessies zijn aangedragen gebruiken bij het schrijven van een uitvoeringsplan. In dat plan komen concrete acties te staan die de komende jaren bijdragen aan meer dansonderwijs voor kinderen en jongeren in en om scholen. Het plan bevat een kader voor werkgroepen die de komende jaren aan de slag gaan met verschillende thema’s. We verwachten nog in de maand november een conceptversie te kunnen delen.
Wil je graag op de hoogte blijven van het uitvoeringsplan? Meld je dan aan bij Maike Kroese via mkroese@meermuziekindeklas.nl.