Carolien Gehrels kijkt terug op haar tijd als voorzitter: ‘Mensen zien Méér Muziek in de Klas als voorbeeld’
‘Van jongs af aan ben ik opgegroeid met muziek’, vertelt Carolien Gehrels. In juni 2014 werd ze door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gevraagd om een handreiking te schrijven voor het muziekonderwijs op de basisschool. Sindsdien is ze nauw betrokken bij Méér Muziek in de Klas. Ze gaf leiding aan het bestuur en was ons gezicht naar de buitenwereld tijdens veelbewogen jaren. Nu haar maximale zittingstermijn erop zit, zwaaide ze deze maand af als voorzitter. We kijken met Carolien terug op haar voorzitterschap.
‘Mijn moeder en drie broers konden heel goed pianospelen en mijn oudoom Willem Gehrels heeft in Amsterdam meerdere muziekscholen opgericht’, vertelt Carolien Gehrels. ‘Zo heb ik dus beleefd wat muziek kan doen in vreugde en verdriet. Dat gun ik iedereen. Vooral kinderen die het niet van huis uit meekrijgen. Dat is de reden dat ik mij heb ingezet voor Méér Muziek in de Klas.’
Hoe was de situatie toen je begon?
‘Er was niks. Maar wel heel veel goede mensen die echt wat wilden: onze erevoorzitter, Koningin Máxima, minister Jet Bussemaker, Joop van den Ende, de conservatoria. Daarna kwamen de stichting en een hele goede directeur met een topteam. En toen kwam corona. Daar zijn we toch ook goed doorheen gekomen. Daarna was het even spannend of en hoe we door zouden gaan. In overleg met het ministerie en verschillende fondsen zijn we gekomen tot nieuwe afspraken, waardoor we door konden zowel met muziek als met andere kunstdisciplines.
Welke eigenschappen heb je nodig als voorzitter?
‘Je moet nadenken over zowel de lange termijn als de korte termijn. Op de lange termijn streef je naar continuïteit en doorgaan met wat je goed vindt. Maar je krijgt ook steeds te maken met nieuwe financiers en bewindslieden in Den Haag. Die hebben hun eigen doelstellingen en idealen. Het is belangrijk dat je dat meeneemt in je eigen verhaal en je handelen.
‘Sowieso moet je bezig zijn met diversiteit. Er is een groot verschil tussen mensen van de overheid en van het bedrijfsleven, mensen die iets professioneel doen of als vrijwilliger. Je moet een goed oog hebben voor al die verschillen en toch één gedeelde visie hebben.’
Hoe kun je ervoor te zorgen dat kinderen in contact komen met muziek?
‘Laat de bal het werk doen. Je moet lokaal op zoek naar mensen met een passie voor muziekonderwijs. Op pabo’s, op conservatoria of bij overheden. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je die sneeuwbal laat rollen en groeien. Mensen zijn graag verbonden aan iets positiefs. Dat moet je dus uitstralen!’
Waar ben je het meest trots op?
‘Dat we meer dan een miljoen kinderen hebben bereikt! En dat je na Het Kerst Muziekgala of een werkbezoek kinderen hoort zeggen “Dit was de mooiste dag van mijn leven”.
‘Ook ben ik heel trots op onze organisatie. We hebben een divers bestuur met mensen uit verschillende hoeken van de maatschappij. Ook het team is bevlogen. Tijdens Het Kerst Muziekgala zie je de controller achter de garderobe staan en projectmanagers naam badges uitdelen. Iedereen is gecommitteerd aan wat we doen. Ik hoor dat veel mensen – bij het toneel, de opera of de beeldende kunst – Méér Muziek in de Klas zien als een voorbeeld.’
Wat voor advies wil je meegeven aan je opvolger?
‘Breng het ter sprake waar je maar kan! Het is ontzettend belangrijk dat ze in het land snappen wat wij hier doen. Dan heb je mensen nodig die dat overal vertellen. Maar geniet er vooral enorm van!’