Pabo-studenten bezoeken vso-school
9 oktober 2024 was de Dag van het MuziekopleidersAkkoord. Pabo- en conservatorium studenten kwamen bijeen op Hogeschool de Kempel in Helmond voor een middag met inspirerende workshops over muziekonderwijs. Een van de programmaonderdelen was een bezoek aan het Van Dijkcollege, een regioschool voor voortgezet speciaal onderwijs. Acht pabo-studenten keken mee tijdens de lessen en gingen daarna het gesprek aan met de leerlingen.
Het Van Dijkcollege biedt onderwijs aan leerlingen van 13 tot en met 18 jaar die moeilijk lerend zijn als gevolg van bijvoorbeeld een verstandelijke beperking, Autisme Spectrum Stoornis of bijkomende problematieken. Het doel is dat de leerlingen zelfstandig kunnen wonen en werk vinden. Teamleider, Irma Hermans: ‘We willen de leerlingen meegeven dat ze van betekenis zijn voor de maatschappij.’ De leerkrachten van het Van Dijkcollege willen graag de beeldvorming over het VSO verbeteren. Daarvoor is het bezoekje van de pabo-studenten een prachtige gelegenheid.
Rustig worden van muziek
Tijdens het gesprek met hun bezoekers, vertellen de Van Dijk-leerlingen over hoe ze ontdekken wat voor werk ze willen gaan doen. Ze doorlopen eerst een intern traject, daarna doorlopen ze in twee jaar vier verschillende stages. Dit kan zijn in de productie, in de ouderenzorg of bij een winkel als Kruidvat, Praxis, of een supermark. Victor loopt momenteel stage bij een schilder, Mia hoopt dat ze na haar stage bij de Hema daar een contract voor een baan krijgt.
Jules, derdejaars pabostudent aan het Fontys, is benieuwd naar wat muziek betekent voor de Van Dijk-leerlingen. Dat blijkt een grote rol te spelen! Op hun stage luisteren ze de hele dag naar de radio. Hun favoriete muziek zijn Nederlandse liedjes drill-rap en house. Maar ook op de school zelf speelt muziek een rol. Als leerlingen overprikkeld raken, kunnen ze zich terugtrekken in een hokje achterin de klas waar ze muziek kunnen luisteren om rustiger te worden.
Grenzen stellen en herhalen
Fabienne, ook van Fontys, heeft haar dwarsfluit meegenomen. Ze laat wat van haar favoriete liedjes horen en laat de Van Dijk-leerlingen voelen aan de knopjes. Het wekt nieuwsgierigheid en ze bestoken Fabienne met vragen over hoe de dwarsfluit werkt.
Na het bezoek heeft Fabienne haar mening over het vso ‘Honderdtachtig graden bijgesteld!’ Nu ze weet hoe het op deze school eraan toe gaat, is de drempel ineens een stuk lager. Ze heeft zelfs aan een van de leerkrachten gevraagd of ze nog een keer een les mag bijwonen. Ook andere bezoekers geven aan dat ze graag nog eens op werkbezoek willen bij een (v)so-school in hun regio.
Wat ze hebben opgestoken over lesgeven op het (v)so? ‘De sociale interactie is bij de leerlingen hier hoger dan bij andere reguliere scholen. Grenzen stellen en herhalen is belangrijk,’ zegt Jules en Fabienne vult aan: ‘Een leerkracht die in het vso gaat werken moet zichzelf zijn en een groot reflectie vermogen hebben. En durven vragen te stellen aan de leerlingen!’
De namen van leerlingen en studenten zijn gefingeerd in verband met privacy.