Geïllustreerd beeld muzikale verhalen

Muzikale verhalen

Partners
Logo Schooltv
Gereedschap

In samenwerking met Schooltv ontwikkelden we de serie 'Muzikale Verhalen': negen korte luisterverhalen voor de onder-, midden- én bovenbouw van het basisonderwijs. De verhalen zijn geschreven door Janneke Schotveld, Sharid Alles en Pim Lammers en de muziek is gecomponeerd door Jeroen Sleyfer en Izaline Calister. Ook op Spotify te vinden!

Richtingen
  • Muziek
Voor wie?
  • Ouders
  • Scholen
Thema
  • Lesmateriaal

Over de verhalen

De verhalen duren vijf tot tien minuten en zijn allemaal voorzien van een eigen lesbrief. Alle verhalen zijn ontwikkeld binnen een thema en verweven met muziek. Naast dat de leerlingen leren luisteren, bieden de verhalen ook de kans emoties te koppelen aan de muzikale verhalen en deze te uiten. Ze maken via de bijbehorende lesbrieven kennis met verschillende muzikale stromingen en instrumenten. De creatieve opdrachten bieden leerlingen de kans om bijvoorbeeld zelf muziek te maken, te zingen en liedjes te schrijven.

Onderbouw

Voor de onderbouw (leerlingen van 5-6 jaar) zijn drie verhalen gemaakt over de avonturen van Hanna en Hamza:

Meneer Beer is bang – De vriendjes Hanna en Hamza willen snoep kopen bij het kraampje van meneer Beer. Maar meneer Beer heeft zich verstopt voor een wesp. Geschreven door Janneke Schotveld en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer.

Een bijzonder pakketje – Hanna wil haar vriendje Hamza verrassen met een heel bijzonder pakketje. Een wasmachine? Geschreven door Janneke Schotveld en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer.

Hanna en Hamza laten de hond uit – Hanna en Hamza vervelen zich. Maar dan komen ze op het idee om te doen alsof Loetje geen kat maar een hond is. Maar het uitlaten van een kat is nog niet zo eenvoudig… Geschreven door Janneke Schotveld en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer.

Middenbouw

Voor de middenbouw (leerlingen van 7-8 jaar) zijn ook drie verhalen beschikbaar:

Verliefde vampiers – Het lijkt wel alsof iedereen verliefd is. Maar wat doen verliefde mensen eigenlijk? Geschreven door Pim Lammers en gecomponeerd door Izaline Calister.

Tweelingzusjesmagie – Hille en haar tweelingzusje delen een magische verbinding. Hun dromen zijn zelfs precies hetzelfde. Maar op een dag wordt een van de zusjes allergisch voor hun juf. Wat nu? Geschreven door Pim Lammers en gecomponeerd door Izaline Calister.

De jongen die met dieren kan praten – Rubens enige vriendjes zijn een duif, een konijn en een roodborstje. Door de kinderen in zijn klas wordt hij vaak gepest. Maar dan komt er een nieuwe jongen in zijn klas. Geschreven door Pim Lammers en gecomponeerd door Izaline Calister.

Bovenbouw

Voor kinderen van 9-12 jaar (bovenbouw) zijn er de volgende luisterverhalen:

Ballonvaart – Melita heeft alles wat haar hartje begeert. Maar schijn bedriegt: haar leven is dodelijk saai. Totdat ze de magische besjes van de tuinman ontdekt. Geschreven door Sharid Alles en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer.

Thuis – Omdat zijn moeder niet voor hem kan zorgen, woont Tarik bij zijn oom en tante, middenin de natuur. Op een dag klimt hij in een mysterieuze boom, die hem voor een keuze stelt. Geschreven door Sharid Alles en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer.

Fietsen – Wanneer Jamal moet vluchten voor de oorlog, pakt hij zijn fiets naar het noordwesten. Zit de wereld net zo vol met gevaarlijke gekken als zijn moeder heeft gezegd? Geschreven door Sharid Alles en gecomponeerd door Izaline Calister.

Gespecialiseerd onderwijs

Voor het gespecialiseerd onderwijs zijn aangepaste lesbrieven gemaakt:

Meneer Beer is bang

De aangepaste lesbrief en bijlages kun je hieronder downloaden. We adviseren leerkrachten om zelf in te schatten voor welke clusters en leeftijdsgroepen de les geschikt is. Het volgende advies kan daar bij helpen:

  • Leeftijdsadequaat ontwikkelingsniveau: kleuters en onderbouw
  • Verstandelijke beperking: onderbouw en middenbouw

Lesbrief ‘Meneer Beer is Bang’
Bijlage 1: Uitgeschreven tekst
Bijlage 2: Picto’s
Bijlage 3: Foto’s

De jongen die met dieren kan praten

De aangepaste lesbrief en bijlages kun je hieronder downloaden. We adviseren leerkrachten om zelf in te schatten voor welke clusters en leeftijdsgroepen de les geschikt is, het volgende advies kan daar bij helpen:

  • Leeftijdsadequaat ontwikkelingsniveau: onderbouw en middenbouw
  • Verstandelijke beperking: middenbouw en bovenbouw

Lesbrief De jongen die met dieren kan praten
Bijlage 1: Picto’s en illustraties
Bijlage 2: Picto’s en illustraties
Bijlage 3: Picto’s en illustraties
Bijlage 4: Picto’s en illustraties

 

Thuis

De aangepaste lesbrief en bijlages kun je hieronder downloaden. We adviseren leerkrachten om zelf in te schatten voor welke clusters en leeftijdsgroepen de les geschikt is, het volgende advies kan daar bij helpen:

Leeftijdsadequaat ontwikkelingsniveau: bovenbouw

Lesbrief ‘Thuis’
Bijlage 1: Werkblad 1
Bijlage 2: Werkblad 2

Alle verhalen zijn te beluisteren op Spotify.

Achtergrond

De verhalen zijn een product van het MuziekopleidersAkkoord: een langetermijnsamenwerking tussen de pabo’s en conservatoria. De bijbehorende lesbrieven zijn ontwikkeld door Reina Buisman (muziekdocent aan de Marnix Academie en initiatiefnemer van diverse culturele projecten in Utrecht) en haar taalcollega’s Rutger van Driel en Evelien Burema. Gedurende de tweejarige viering van het MuziekopleidersAkkoord op 5 oktober 2022 gingen studenten aan de slag met het ontwikkelen van de lesbrieven voor de laatste drie afleveringen, met zowel leerdoelen van muziek, als van taal & lezen.