Leerlingen op SBO de Klimop willen zingen en dansen
‘Die oranje staaf vond ik mooi! Daar kwam een heel mooi geluid uit toen ik erop sloeg. Het zoemde helemaal. Die gele die was heel hard!’ Matthieu vertelt enthousiast over de muziekles die hij net heeft gekregen. Hij wiebelt er helemaal van. Hij gaat verder: ‘De volgende keer wil ik heel graag een andere kleur proberen en heel graag samen met de juf.’
Matthieu heeft het over de klankstaven waar hij op mocht spelen. Ze komen uit het nieuwe muziekinstrumentenpakket dat is uitgereikt op zijn school De Klimop
De Klimop is een school voor speciaal basisonderwijs in Almere. Het pakket dat de school kreeg uitgereikt van stichting Méér Muziek in de Klas, bevat allerlei muziekinstrumenten waarmee de leerlingen kennis maken met muziek. Hiermee wordt de school uitgenodigd om een vervolgstap te zetten richting meer muziekonderwijs op school.
Moonwalk op het podium
Spelen en experimenteren met de instrumenten uit het pakket, maakt iets los bij de leerlingen. Muziek blijkt een grote rol te spelen voor veel leerlingen op De Klimop. Rosalie danst bijvoorbeeld graag. Ze verklapt schuchter: ‘Ik zet thuis filmpjes op, doe mooie danskleren aan en dan ga ik oefenen. Ik ben al bij de derde stap. Nu moet ik nog die vierde. Het lijkt me leuk om ook op school te dansen, maar dan wel samen. Juf Geke zegt dat we dat wel kunnen gaan doen in de klas.’
Nino heeft met zijn zus een eigen rap geschreven. Hij wil die nog niet op het podium laten horen omdat het nog geen hele tekst is maar losse woordjes, maar hij wil graag meer oefenen op school. Wat hij wel graag op het podium wil doen is de Moonwalk van Michael Jackson.
Iedere week muziekles
Schooldirecteur Kim Olthof merkt dat collega’s niet altijd weten hoe ze muziek in klas kunnen inzetten. ‘Je ziet dat die interesse er zeker wel is. Het is nog een beetje de onbekendheid. De drempelvrees. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we gewoon iedere week een muziekles kunnen geven.’ Daarom krijgt De Klimop ondersteuning van Collage, het centrum voor Cultuuronderwijs in Almere. Tijdens workshops leren zowel leerlingen als leerkrachten aan de slag te gaan met de aangeboden instrumenten.’
De instrumentenpakketactie is onderdeel van het landelijk Muziekakkoord speciaal onderwijs. Hier werd in 2022 werd het startshot voor gegeven door Méér Muziek in de Klas en ruim honderd betrokken partijen, waaronder Collage.
Namen van leerlingen in dit artikel zijn gefingeerd met oog op privacy.