‘Jouw stem doet ertoe’ vindt lokaal ambassadeur Niels Strolenberg

‘Muziek in het gespecialiseerd onderwijs is zoveel meer dan alleen les in muziek’, vindt Niels Strolenberg. ‘Het is namelijk een manier van communiceren en interactie. Ook draagt het bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van de motoriek. Op scholen in het gespecialiseerd onderwijs zie je dan ook meteen de impact die muziek heeft op de leerlingen. En natuurlijk ook de enorme vrolijkheid die het met zich meebrengt.’

Richtingen
  • Muziek
Voor wie?
  • Opleidingen
  • Scholen
Thema
  • Gespecialiseerd onderwijs

Niels is voorzitter van het college van bestuur van stichting Promes, een koepelorganisatie voor het basis- en gespecialiseerd onderwijs in de gemeenten Meppel en Staphorst. Sinds begin dit jaar is hij ook lokaal ambassadeur voor Méér Muziek in de Klas. Hij werd gevraagd zich specifiek in te zetten voor muziek in het gespecialiseerd onderwijs. 

Luisteren naar jezelf

Wat muziek met je kan doen, ervaarde Niels zelf als kind bij een plaatselijke drumband. ‘In die tijd stotterde ik veel. En ik ben ervan overtuigd dat dit mij heeft geholpen daaroverheen te komen. Als slagwerker ben je altijd een solist binnen het geheel. Jouw stem doet ertoe!’ 

‘Toen ik later zelf voor de klas stond in het speciaal onderwijs zag ik hoe muzieklessen leerlingen inspireerden op verschillende manieren. Zo gebruikte ik in de hogere groepen vaak djembés. Dat zijn van die grote trommels. Daarmee leren de kinderen om ritmes tegen elkaar in te slaan. Dat betekent dat ze goed moeten luisteren naar zichzelf en naar de ander. En dat is heel belangrijk. Niet alleen in de muziekles maar voor de rest van je leven.

Gitaarles voor leerkrachten

Een belangrijke voorwaarde voor goed muziekonderwijs is volgens Niels dat de leraar en de onderwijsassistent zelf hier goed in is geschoold. Hier heeft hij dan ook op ingezet. Promes biedt collega’s sinds het derde jaar op rij gitaarlessen aan. Inmiddels bespeelt bijna zeventig procent van de leraren en onderwijsassistenten een instrument. Dat geeft een enorme schwung om muziek te maken in de klas. Er is een collega die in de klas zit te tokkelen op de gitaar als kinderen ’s ochtends binnenkomen. Je voelt dan serene rust. Kinderen vragen deze leerkracht dan ook om muziek te maken om de prikkels te verlagen. 

Toegankelijk muziekonderwijs

‘Als ambassadeur voor Méér Muziek in de Klas wil ik me inzetten voor het toegankelijk maken van muziekonderwijs voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond. Ik wil samenwerken met scholen, leraren en beleidsmakers om muzieklessen een integraal onderdeel van het curriculum te maken. Mijn doel is om kinderen niet alleen kennis te laten maken met muziek, maar ook om hen te laten ervaren hoe muziek kan bijdragen aan hun persoonlijke en sociale ontwikkeling.’ 

‘Ik herinner me een bijzonder ontroerend moment tijdens een muziekoptreden van een leerling met autisme. Hij had vaak moeite om zich in woorden uit te drukken, maar tijdens dat optreden straalde hij op het podium. Zijn ouders vertelden me later dat muziek hem een stem had gegeven die hij nooit eerder had gehad. Zulke ervaringen hebben mij steeds weer laten zien hoe belangrijk muziek is in het leven van ieder kind.’ 

Drenthe

Als geboren en getogen Drent, heeft Niels een speciale band met deze regio. Ook dit speelt mee bij zijn ambassadeurschap. ‘Drenthe heeft een rijke traditie van folklore en muziek, en ik wil die traditie levend houden door jonge generaties kennis te laten maken met ons muzikale erfgoed. In mijn rol als ambassadeur wil ik de scholen in Drenthe ondersteunen om muziek een vaste plek te geven in het onderwijs en om kinderen te inspireren door de kracht van muziek.