Rijke Schooldag Den Haag

Inspiratiesessie Twente

Partners
Evenement
Getfertsingel 41, Enschede

Tijdens deze inspiratiesessies presenteerde wetenschapsjournalist Mark Mieras de uitkomsten van verschillende internationale onderzoeken die laten zien dat kunstonderwijs één van de belangrijkste factoren is in het creëren van gelijke kansen. Presentator en onderwijsprofessional Karim Amghar sprak met alle aanwezigen over het nemen van stappen in Twente om kansengelijkheid d.m.v. kunst- en cultuuronderwijs te bevorderen. Veranderkundige Joyce van der Niet ging met de 'effectuation'-methode aan de slag.

Richtingen
  • Alle
Voor wie?
  • Lokale overheden
  • Opleidingen
  • Scholen
Thema
  • Inspiratie
Lees het verslag en de uitkomsten van de werksessie
Lees het verslag van de inspiratiesessie Twente
Mark Mieras

Keynote door wetenschapsjournalist Mark Mieras

Verschillende internationale onderzoeken laten zien dat kunstonderwijs één van de belangrijkste factoren is in het creëren van gelijke kansen. Zowel kinderen en tieners uit gezinnen met lage sociaaleconomische status, als jongeren die minder makkelijk leren door bijvoorbeeld dyslexie, profiteren het meest van kunstonderwijs op school. Dat ontdekt wetenschapsjournalist Mark Mieras. In opdracht van Méér Muziek in de klas zet hij zijn bevindingen op een rijtje.

Lees de literatuurstudie Hoopvol Onderwijs

De Effectuation-methode van Joyce van der Niet

Wat is ‘effectuation’ en hoe kun je dit in de praktijk toepassen? Veranderkundige Joyce van der Niet licht toe hoe je met de ‘effectuation’-methode aan de slag kan gaan met de rijke schooldag.

Lees meer over de principes van Effectuation

 

Dagvoorzitter Karim Amghar

Presentator, docent en onderwijsspecialist Karim Amghar strijdt tegen onderwaardering en voor gelijke kansen. Het Nederlandse onderwijs kent helaas nog veel kansenongelijkheid. Op verschillende niveaus zien we dat sommige leerlingen, op basis van hun achtergrond of die van hun ouders, minder kansen krijgen. ‘Wie kansenongelijkheid wil aanpakken begint bij het onderwijs’, zegt Karim Amghar.

Luister naar het verhaal van Karim

 

Neem contact op met de regio-coördinator

In Twente zetten het onderwijs en de culturele partijen gezamenlijk de schouders onder de ambities om kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk te maken.

Heb je vragen over Méér Muziek in de klas in Twente en hoe je kunst- en cultuuractiviteiten een vast onderdeel kan maken op jouw school? Of wil je ons op de hoogte stellen van interessant nieuws of initiatieven? Neem dan contact op met regio-coördinator Fiona van Estrik via fvanestrik@meermuziekindeklas.nl

 

 

Bekijk de praktische tips en werkwijze van flagshipschool Step! in Almelo