Rijke Schooldag Den Haag

Inspiratiesessie Twente

Evenement
Getfertsingel 41, Enschede

Tijdens deze inspiratiesessies presenteert wetenschapsjournalist Mark Mieras de uitkomsten van verschillende internationale onderzoeken die laten zien dat kunstonderwijs één van de belangrijkste factoren is in het creëren van gelijke kansen. Presentator en onderwijsprofessional Karim Amghar praat met alle aanwezigen over het nemen van stappen in Twente om kansengelijkheid d.m.v. kunst- en cultuuronderwijs te bevorderen. Veranderkundige Joyce van der Niet gaat met de 'effectuation'-methode aan de slag.

Richtingen
  • Alle
Voor wie?
  • Lokale overheden
  • Opleidingen
  • Scholen
Thema
  • Inspiratie

Programma 10 oktober

17:00 – 18:00   Inloop
18:00 – 18:05   Welkom door Karim Amghar
18.05 –  18.45    Keynote door Mark Mieras
18.45 – 18.50    Video Flagshipschool Almelo
18.50 – 19.05    Introductie Effectuation methode door Joyce van der Niet
19.05 – 19.25     In groepen uiteen – werksessie
19.25 – 20.00  Ophalen kennis, discussie en wrap-up door Karim Amghar

Mark Mieras

Keynote door wetenschapsjournalist Mark Mieras

Verschillende internationale onderzoeken laten zien dat kunstonderwijs één van de belangrijkste factoren is in het creëren van gelijke kansen. Zowel kinderen en tieners uit gezinnen met lage sociaaleconomische status, als jongeren die minder makkelijk leren door bijvoorbeeld dyslexie, profiteren het meest van kunstonderwijs op school. Dat ontdekt wetenschapsjournalist Mark Mieras. In opdracht van Méér Muziek in de klas zet hij zijn bevindingen op een rijtje.

Lees de literatuurstudie Hoopvol Onderwijs

De Effectuation-methode van Joyce van der Niet

Wat is ‘effectuation’ en hoe kun je dit in de praktijk toepassen? Veranderkundige Joyce van der Niet licht toe hoe je met de ‘effectuation’-methode aan de slag kan gaan met de rijke schooldag.

Lees meer over de principes van Effectuation

 

Wil jij deze sessie aanwezig zijn?
Meld je aan voor de inspiratiesessie Enschede

Dagvoorzitter Karim Amghar

Presentator, docent en onderwijsspecialist Karim Amghar strijdt tegen onderwaardering en voor gelijke kansen. Het Nederlandse onderwijs kent helaas nog veel kansenongelijkheid. Op verschillende niveaus zien we dat sommige leerlingen, op basis van hun achtergrond of die van hun ouders, minder kansen krijgen. ‘Wie kansenongelijkheid wil aanpakken begint bij het onderwijs’, zegt Karim Amghar.

Luister naar het verhaal van Karim Amghar