Inspiratiesessie Drenthe

Evenement
Odeon cultuurhuis, Tweede Exloermond - Drenthe

Tijdens deze inspiratiesessie kwamen leerkrachten, icc'ers, schooldirecteuren en aanbieders binnen de provincie Drenthe samen om zich verder te laten inspireren en activeren voor de Rijke Schooldag en het aanbieden van een gevarieerd naschools programma vol kunst en cultuur. Tijdens een panelgesprek werden de diverse goeie voorbeelden in de regio uitgelicht. Vervolgens gingen deelnemers tijdens een werksessie onder leiding van veranderdeskundige Joyce van der Niet, actief aan de slag met verschillende vraagstukken. Welke contacten kun je inzetten? Hoe zorg je voor een duurzame samenwerking? En hoe ga je aan de slag?

Voor wie?
  • Lokale overheden
  • Opleidingen
  • Ouders
  • Scholen
Thema
  • Inspiratie

Als het kind de drempel van de school overstapt wordt het een leerling – maar die leerling blijft ook altijd een kind, een mens. Een kunstzinnig mens, een muzikaal mens, een beeldend mens, en ga zo maar door.

Evert Bisschop Boele

Lector kunsteducatie bij de Hanzehogeschool Groningen

Belangrijke punten uit de sessie in Drenthe zijn:
• Bekijk het buitenschoolse programma vanuit een binnenschools perspectief. En niet als iets los.
• Draag het naschoolse-programma inclusief uit. Voor alle kinderen een Rijke schooldag!
• Je hebt eigenaarschap van de school nodig.
• Zoek kansen in relaties, samenwerken en clusteren.
• Een coördinator op school is echt een voordeel, iemand die er uren voor heeft.
• We moeten de kinderen centraal stellen en de vraag bij hen leggen.
Lees het verslag van de sessie in Drenthe

Neem contact op met de regio-coördinator

In Drenthe zetten het onderwijs, de culturele partijen en sport gezamenlijk de schouders onder de ambities om een rijk naschools aanbod voor álle kinderen toegankelijk te maken.

Heb je vragen over Méér Muziek in de klas in Drenthe en hoe je kunst-, cultuur- en sportactiviteiten een vast onderdeel kan maken op jouw school? Of wil je ons op de hoogte stellen van interessant nieuws of initiatieven? Neem dan contact op met regio-coördinator Wessel Spijkerman via wspijkerman@meermuziekindeklas.nl

Keynote lector kunsteducatie Evert Bisschop Boele

Lector kunsteducatie Evert Bisschop Boele sprak over de betekenis van cultuureducatie in het onderwijs. Hij vertelde dat scholen in de basis zijn bedoeld als gelijke kansen machines door ontwikkelkansen te bieden die niet vanzelfsprekend waren. “Maar hoe kan het dan dat het culturele domein zo achtergesteld is op school, terwijl dat zo’n belangrijk deel van het menszijn is? En dat we voor gelijke kansen een programma als School & Omgeving nodig hebben?”

Lees het hele verhaal van Evert Bisschop Boele

 

Werksessie Pitstop door veranderdeskundige Joyce van der Niet

Het doel van de PITSTOP-werksessie is om tot waardevolle interacties en concrete opbrengsten te komen. Met deze werksessie staan we stil bij drie stops, met drie verschillende vragen: 1) waar sta je nu? 2) waar wil je naartoe werken en wie of wat heb je daar voor nodig? en 3) wat wordt je concrete vervolgstap? Door middel van oefeningen en ervaringen leren de deelnemers elkaar kennen, krijgen ze inzicht in waar ze staan en wat of wie ze nodig hebben om een volgende stap te zetten.