Meisje schildert op doek

Onderzoek Mark Mieras: hoe kunst gelijke kansen schept

Gereedschap
Wetenschappelijk onderzoek

Verschillende internationale onderzoeken laten zien dat kunstonderwijs één van de belangrijkste factoren is in het creëren van gelijke kansen. Zowel kinderen en tieners uit gezinnen met lage sociaaleconomische status, als jongeren die minder makkelijk leren door bijvoorbeeld dyslexie, profiteren het meest van kunstonderwijs op school. Dat ontdekt wetenschapsjournalist Mark Mieras. In opdracht van Méér Muziek in de klas zet hij zijn bevindingen op een rijtje.

Richtingen
  • Alle
Voor wie?
  • Iedereen
Thema
  • Inspiratie

In het kort

  • Waar je geboren wordt, heeft grote invloed op je toekomst. Kinderen uit gezinnen met een hoge sociaaleconomische status komen beter terecht dan kinderen die het thuis minder hebben.
  • Dat komt vooral doordat ze beter leren om hoopvol te zijn. Ze leren in zichzelf te geloven, hun emoties te reguleren en zichzelf de goede kant op te sturen.
  • Kinderen die dit niet vanzelfsprekend meekrijgen, kunnen deze vaardigheden wel ontwikkelen. Culturele of creatieve activiteiten helpen daarbij.
  • Dergelijke activiteiten helpen kinderen en jongeren om hoopvoller te zijn.
  • Culturele en creatieve activiteiten wakkeren ook verborgen talenten aan en helpen om  de verschillen tussen kansrijke en kansarme jeugd te verkleinen.

Hoe kunst gelijke kansen schept

‘Hoopvol onderwijs, hoe kunst gelijke kansen schept’  is een langgewenste Nederlandse literatuurstudie. In het onderzoek worden recente wetenschappelijke resultaten van over de hele wereld samengebracht. Het gaat om onderzoek over de impact van kunst- en cultuuronderwijs op de ontwikkeling van het kind.. Eén van de belangrijkste internationaal gedeelde conclusies is dat kunstonderwijs op school leidt tot meer gelijke kansen. Culturele activiteiten tijdens een schooldag zijn veel meer dan een prettige onderbreking van het leren, ze zijn cruciaal voor leerlingen om sleutelvaardigheden te ontwikkelen voor later.

Kernbevindingen uit het onderzoek

Veel wijst erop dat culturele activiteiten als muziek, theater, dans en tekenen ‘metacognitieve’ vaardigheden kunnen helpen ontwikkelen. Zo draagt het eraan bij dat kinderen met een achterstand, deze kun inhalen. De literatuurstudie van Mark Mieras beschrijft hoe dat werkt en zet de wetenschappelijke inzichten op een rijtje. Hoe kunnen culturele activiteiten de kansengelijkheid bevorderen, op school en later in het leven?

  • Kunstonderwijs als tekenen, muziek, theater en dans spelen een belangrijke rol in het creëren van gelijkwaardige kansen voor jongeren. Zij dragen bij aan de ontwikkeling van sleutelvaardigheden als hoopvol zijn, in jezelf geloven, creatief zelfvertrouwen en het leren reguleren van emoties. Uit onderzoek komt naar voren dat de positieve effecten tot tientallen jaren doorwerken in de maatschappelijke ontwikkeling;
  • De studie laat scherp zien hoeveel bewijs er is dat leerlingen waarvan beide ouders een praktische opleiding of geen opleiding volgden en een laag inkomen hebben (lage sociaaleconomische status SES) significant extra profiteren van kunstonderwijs. Kunstonderwijs heeft daarmee de bijzondere eigenschap om verschillen tussen kansrijke en kansarme jeugd te verkleinen;
  • Studies laten zien dat kinderen uit groep 7 en 8 al na twintig dagen muziek, dans en drama een positief effect ondervinden op zelfcontrole en werkgeheugen. Dat heeft positieve effecten op gezondheid en welzijn én vermindert crimineel gedrag.

Grotere rol van kunst op scholen

‘Ik ben ervan overtuigd geraakt dat gelijke kansen scheppen een krachtig argument is voor een grotere rol van kunst op scholen’, aldus auteur Mark Mieras. ‘De onderzoeken die ik voor deze studie heb vergeleken, laten verrassend consequent zien dat kunstonderwijs hierin een significant verschil kan maken. In sommige studies met een toename tot 250 procent op een professionele carrière. Dit is mogelijk doordat kunstonderwijs sleutelvaardigheden als zelfsturing, hoop en creatief zelfvertrouwen helpt ontwikkelen.’

‘Het sluit ook aan op de wat onderzoekers ‘verborgen talenten’ van leerlingen noemen die onder stress en armoede opgroeien’, vervolgt de wetenschapsjournalist. ‘Daarmee is wat mij betreft de grote missie voor de komende tijd om kunsteducatie naar de groepen met de kleinste kansen te brengen. Eén van de concrete stappen om te zetten is dat er op het vmbo meer ruimte komt voor kunstactiviteiten die hoop laten groeien.’

Verder lezen

Lees de hele literatuurstudie via de download hieronder. Liever sneller tot de kern? Bekijk dan de samenvatting!

Meer over Mark Mieras
Mark Mieras is wetenschapsjournalist gespecialiseerd in hersenontwikkeling. Van zijn hand verschenen onder andere ook literatuurstudies over de ontwikkeling van het jonge kind en het effect van muziek, buitenspel en natuur op kinderen. Meer weten over zijn werk?
Ga naar mieras.nl